Op onze school krijgen kinderen de tijd en ruimte om te groeien. Wij zetten in op de ontwikkeling van heel het kind. Wij helpen kinderen zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen zodat zij evenwichtige en gelukkige kinderen worden die volop in het leven staan. Samen staan we voor betekenisvol leren, van en met elkaar. Zo stap je vandaag, maar ook in de toekomst met vertrouwen de wereld in.
Op IKC Teresa kan uw kind zich in een doorgaande lijn ontwikkelen. Bij het aanbieden van nieuwe leerstof wordt ieder kind uitgedaagd om net iets verder te reiken dan het tot dan toe kon. Ons onderwijs is zo georganiseerd dat ieder kind zich aangesproken voelt om net dat stapje verder te zetten. Leerkrachten hebben daarbij een belangrijke taak.
Thematisch onderwijs
Van Missie naar Mars tot Circus en van Regenwoud tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken. Aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs worden niet meer als apart vak maar als een geïntegreerde methode voor zaakvakkenonderwijs aangeboden. Ons thematische onderwijs geven we vorm met de methode International Primary Curriculum (IPC) en het International Early Years Curriculum (IEYC). Het sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt.
Kijk voor meer informatie op www.ipc-nederland.nl.
Kanjer
Op ons IKC werken we met de Kanjertraining. Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De regels die daarbij centraal staan zijn:
We doen allemaal, leerlingen, leerkrachten en ouders, ons best om respectvol met elkaar om te gaan. Als het even mis gaat spreken we elkaar daar op rustige toon op aan, erop vertrouwend dat de ander het niet slecht heeft bedoeld.
Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website www.kanjertraining.nl.
Interne plusklas IKC Teresa
Binnen ons IKC bieden wij kinderen die in aanmerking komen voor een aangepast onderwijsaanbod, vanwege meer- en hoogbegaafdheid, de mogelijkheid om deel te nemen aan de interne plusklas. Een dagdeel in de week komen deze kinderen in aanraking met gelijkgestemde leeftijdsgenoten. Er wordt gewerkt aan specifiek op (hoog)begaafden gerichte doelen en vaardigheden. Naast het werken aan deze algemene doelen wordt ook gewerkt aan individuele doelen. Deze doelen worden ook uitgewerkt binnen het dagelijks programma in de groep.
Externe plusklas
Soms blijven we zoeken naar een extra ondersteuningsbehoefte van een leerling, ondanks extra uitdaging in de eigen groep en in de interne plusklas. Dan kan ons IKC er voor kiezen een leerling na een intensief screeningstraject aan te melden bij de regionale plusklas PROJECT 8941 van de Bisschop Möller Stichting (BMS). De plaatsingscommissie van deze plusklas gaat dan onderzoeken of een leerling al dan niet geplaatst kan worden.
PROJECT 8941 is een plusklas waar kinderen van 9 verschillende BMS-scholen uitdaging vinden en ontwikkelingsgelijken kunnen ontmoeten. Bij PROJECT 8941 kunnen zij specifieke interesses en fascinaties met elkaar delen en verder onderzoeken.
Doe-lab
Samenwerkingen